کد مطلب:28964 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

آن که دانش کتاب، نزد اوست












«وَ یَقُولُ الَّذِینَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفَی بِاللَّهِ شَهِیدَم ا بَیْنِی وَ بَیْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ و عِلْمُ الْكِتَبِ ».[1].

و كسانی كه كافر شدند، می گویند:تو فرستاده نیستی. بگو:كافی است خدا و آن كس كه نزد او علمِ كتاب است، میان من و شما گواه باشد.

3076. الأمالی - به نقل از ابو سعید خُدری -:از پیامبر خدا درباره سخن خداوند عزوجل:«و كسی كه نزد او دانش كتاب است»، پرسیدم. فرمود:«آن، برادرم علی بن ابی طالب است».[2].

3077. امام علی علیه السلام - درباره همان آیه شریف -:«كسی كه نزد او دانش كتاب است»، منم.[3].

3078. امام باقرعلیه السلام - در باره همان آیه شریف -:او علی بن ابی طالب علیه السلام است.[4].

3079. امام باقرعلیه السلام - درباره همان آیه شریف -:دانشِ اوّل و آخرِ كتاب، نزد علی بن ابی طالب علیه السلام است.[5].

3080. امام باقرعلیه السلام - در باره همان آیه شریف -:آیه، درباره علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است. او پس از پیامبر - كه درودهای خدا بر او و دودمانش باد -، دانای این امّت است.[6].

3081. تفسیر القُرطُبی - به نقل از عبد اللَّه بن عطا -:به ابو جعفر پسر علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام (امام باقرعلیه السلام) گفتم:می پندارند كسی كه «نزد او دانش كتاب است»، عبد اللَّه بن سلام است. فرمود:«او فقط علی بن ابی طالب علیه السلام است».[7].

3082. الكافی - به نقل از برید بن معاویه -:از امام باقرعلیه السلام [ درباره] «بگو:كافی است خدا وآن كس كه نزد او علم كتاب است، میان من وشما گواه باشد»، پرسیدم. فرمود: «مقصود، ماییم وعلی علیه السلام اوّلین وبالاترین وبهترینِ ما پس از پیامبر خداست».[8].

3083. امام صادق علیه السلام:خداوند - تبارك و تعالی - در قرآن درباره موسی علیه السلام فرمود:«وَكَتَبْنَا لَهُ و فِی الأَْلْوَاحِ مِن كُلِّ شَیْ ءٍ مَّوْعِظَةً؛[9] و در الواح [ تورات] بر او در هر موردی پندی... نگاشتیم» و نگفت همه پندها را؛ و از زبان عیسی علیه السلام فرمود:«وَ لِأُبَیِّنَ لَكُم بَعْضَ الَّذِی تَخْتَلِفُونَ فِیهِ؛[10] و تا درباره بعضی از آنچه در آن اختلاف می كردید، برایتان توضیح دهم» و نگفت:همه چیز را؛ ولی برای سرور شما امیر مؤمنان فرمود:«قُلْ كَفَی بِاللَّهِ شَهِیدَم ا بَیْنِی وَ بَیْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ و عِلْمُ الْكِتَبِ؛ بگو:كافی است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، میان من و شما گواه باشد».

و خداوند عزوجل فرمود:«وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی كِتَبٍ مُّبِینٍ؛[11] و هیچ تَر و خشكی نیست، مگر این كه در كتاب روشنی [ ثبت] است» و فرمود:«وَ كُلَّ شَیْ ءٍ أَحْصَیْنَهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ؛[12] و هر چیزی را در كارنامه ای روشن برشمردیم» و دانش این كتاب، نزد او (امیر مؤمنان) است.[13].

3084. بصائر الدرجات - به نقل از عبد اللَّه بن بكیر، از امام صادق علیه السلام -:نزد آن حضرت بودم. از سلیمان و از دانشی كه به او بخشیده شده بود و سلطنتی كه به او داده شده بود، یاد كردند. آن حضرت به من فرمود:«چه چیز به سلیمان بن داوود داده شده بود؟ نزد وی، تنها یك حرف از اسم اعظم بود و مولای شما كسی است كه خداوند [ درباره اش] فرموده:" بگو:كافی است خدا و آن كسی كه نزد او علم كتاب است، میان من و شما گواه باشد ". سوگند به خدا كه تمامی علم كتاب، نزد علی علیه السلام بود».

گفتم:سوگند به خدا راست گفتی، فدایت شوم![14].

3085. تفسیر القمی - درباره آیه «بگو:كافی است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، میان من و شما گواه باشد» -:پدرم برایم از ابن ابی عمیر، از ابن اُذینه، از امام صادق علیه السلام نقل كرد كه فرمود:«آن كه علم كتاب نزد اوست، علی بن ابی طالب علیه السلام است».

همچنین پرسیده شد كه آیا آن كه نزدش دانشی از كتاب است، داناتر است یا آن كه نزد او دانشِ كتاب است؟ فرمود:«دانشِ آن كه نزد او دانشی از كتاب است، در برابر آن كه نزدش دانشِ كتاب است، جز به مقداری كه مگس با بال خود از آب دریا برمی دارد، نیست».[15].

3086. امام رضاعلیه السلام - درباره سخن خدا «بگو:كافی است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، میان من و شما گواه باشد» -:[ مراد، ] علی علیه السلام است.[16].

3087. مناقب آل أبی طالب:محمّد بن مسلم و ابو حمزه ثمالی و جابر بن یزید از امام باقرعلیه السلام، و علی بن فضّال و فضیل بن یسار و ابو بصیر از امام صادق علیه السلام، و احمد بن محمّد حلبی و محمّد بن فضیل از امام رضاعلیه السلام نقل كرده اند و همچنین از موسی بن جعفرعلیهما السلام و از زید بن علی و از محمّد بن حنفیه و از سلمان فارسی و از ابو سعید خُدری و اسماعیل سُدّی روایت شده است كه آنان درباره سخن خدا كه می فرماید:«بگو:كافی است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، میان من و شما گواه باشد»، فرموده اند:«او، علی بن ابی طالب علیه السلام است».[17].

ر. ك:ج 10، ص 53 (دانش كتاب).









    1. رعد، آیه 43.
    2. الأمالی، صدوق:892/659، روضة الواعظین:125؛ شواهد التنزیل:422/400/1.
    3. الاحتجاج:65/368/1، كتاب سلیم بن قیس:60/903/2 و 563/2.
    4. بصائر الدرجات:4/213 و 13/215 و 6/214 و 19/216.
    5. روضة الواعظین:118.
    6. تفسیر العیاشی:79/221/2، بصائر الدرجات:18/216 و 17.
    7. تفسیر القرطبی:336/9. و در تفسیر طبری (8/ جزء 178/13):از ابو بشر آورده كه به سعید بن جبیر گفتم:آیا منظور از كسی كه در نزدش دانش كتاب است عبد اللَّه بن سلام است؟ گفت:این سوره مكّی است. چه طور می تواند منظور از آن عبد اللَّه بن سلام باشد ؟
    8. الكافی:6/229/1، تفسیر العیاشی:76/220/2، و 78/221/2، بشارة المصطفی:194.
    9. اعراف، آیه 145.
    10. زخرف، آیه 63.
    11. انعام، آیه 59.
    12. یس، آیه 12.
    13. الاحتجاج:254/302/2، بصائر الدرجات:6/229.
    14. بصائر الدرجات:1/212، بحار الأنوار:36/170/26.
    15. تفسیر القمّی:367/1، بحار الأنوار:2/429/35.
    16. بصائر الدرجات:9/214.
    17. مناقب آل أبی طالب:29/2، بصائر الدرجات:14/215.